Love Disease.
about home follow
#BENCINTA
Thursday, October 24, 2013 | Thursday, October 24, 2013 | 0 comments

Semalam, subscribe satu filem baru. Title : BENCINTA. Mula-2 dengar klise je. Bercinta. Typical. Bila tengok lagi sekali. It's a two words combination. Oleh sebab minat yg melampau lampau dekat Farid Kamil, minta mama subscribe film ni. Dampak pun aku dh tengok last week kt channel 486. Sebab? Ada Farid Kamil and heroin yg meletopss. Oh dan ada abang sado, Aaron Aziz.

Nak cerita sinopsis Bencinta ni dh macam blog hiburan plk nanti. Well, kalau aku bagi rate.... 7/10 cerita ni. Sebab cerita ni tahap minat kt Farid Kamil tu dh kurang. Sangat-2 typical bukan? Easily get distracted. Itulah aku. Mungkin faktor emosi masa tengok cerita ni, so tengok 30 minit pertama rasa nk meleleh. *gosok mata* tengok lagi, *gosok mata* (woi ko jangan mengada boleh? aku tampar ko jakgi sampai esok kau melalak) <----- masalah dunia batin ku.

Last-2 habis jgk tengok. Bila ingat-2 balik, mungkin masalah aku yg menjiwai watak-2 lebih-2. LOL me. Tapi, mungkin jgk teringat satu cerita hambaNya yg aku baca--

Hi, saya rindu zaman bahagia keluarga saya.

Saya ada papa. Ada mama. Ada abang. Saya tinggal di sebuah rumah bersama keluarga saya termasuk nenek. Saya sayang mereka. Papa kerja ikut shif. Kalau kerja malam, papa selalu bawa saya sama-2 tidur kt pejabat papa. (bukan pejabat papa. pejabat tempat kerja papa) Kami bukan orang kaya-raya ada harta tak terkira boleh tanggung 7 keturunan dengan segala sisa. Tidak sama sekali. 

Mama selalu tukar tempat kerja. Kena pindah sana-sini. Tapi mama tetap setia dengan kerjayanya. Sebab mama kerja kerajaan. (saya baru faham konteks kerajaan dan swasta bila saya sekolah menengah) Mama pernah kerja di kotaraya Kuala Lumpur. Masa tu mama balik jarang-2. Kami dekat sini papa yg jaga. Kami setia tunggu mama balik terutama sekali papa. Papa sayang mama macam mama sayang kami adik beradik macam kami sayang papa. 

Mama balik hujung minggu. Mama selalu call number rumah untuk tanya khabar kami satu family. Masa tu kalau mama call, aku mesti berebut dengan abang nak cakap dulu. Selalu nya memang angah yg main ganas. Tapi aku yg menang sebab papa back up aku. Ehe. Aku suka. Sebab aku boleh cakap dengan mama. Pernah satu hari tu mama call tapi abang yg angkat dulu. Abang cakap dengan mama lama sangat. (padahal tak lama mana pun) Aku yg tak sabar nk pegang ganggang telefon tu sampai kena marah dengan abang. Tak cukup dengan kerut kening dan kata-2 marah abang, abang tolak aku ke belakang sampai aku jatuh terhantuk dekat kepala kerusi antik sebelum terduduk atas lantai marmar. Kepala kerusi tu tanggal sebab hentakan kepala aku. Aku tak dapat pastikan sampai sekarang samada kepala kerusi tu yg memang dah reput atau kepala aku yg lagaknya macam batu. 

Tapi kepala aku tak cedera teruk macam mana aku jatuh dari ampaian baju. Takda lah sampai kena jahit. Takda lah wan menangis tengok kepala aku berdarah darah. Takda lah abah risau sangat pasal aku, mandikan aku jangan sampai air kena dekat luka, tuamkan kepala aku, sikatkan rambut aku jangan sampai jahitan tertanggal. Lepas aku kena jahit tu, aku perasan tangan aku kotor sebab pegang kepala aku yg berdarah. Aku baru perasan darah tu macam melekat dekat kuku aku. Sampai sekarang perasaan aku mengatakan kuku aku jadi warna ungu sebab darah yg melekat dekat tangan aku waktu aku kecil dulu. Sumpah aku tk tipu. 

Itu semua kenangan. Dengan arwah wan. Dengan papa. Dengan abang yg terjal suka main ludah dengan aku. Selekeh. Comot. Tapi aku tetap anak papa mama. 

Papa tegas dengan abang-2 aku. Kalau aku kt tempat mereka, mesti aku iri hati tahap cipan sebab papa selalu manjakan anak perempuan dia. Tapi masa tu apa yg aku boleh fikir? Cuma telur rebus, teddy bear & rancangan ALONG pukul 7 petang di TV1. Pesan papa yg aku paling ingat sampai sekarang, jangan bawa masuk kawan-2, anak-2 jiran dalam rumah. Nak main, main kt luar. Papa memang cerewet. Tapi ada sekali tu, aku langgar pesan papa. Aku bajet papa tk balik rumah pagi tu. Aku ajak kawan-2 tengok tv dalam rumah. Tengok tv je. Tiba-2 papa balik. Aku yg kaget tengok Honda ungu laju masuk ke halaman rumah. Aku pun berlari macam lipas kudung lepas kena spray dengan Ridsect. Aku kutip selipar kawan-2 aku dari depan bawa pergi pintu dapur. Masuk ikut depan keluar ikut belakang. Kesian mereka. 

Episod aksi bermula bila papa dapat tau abang ponteng sekolah agama. Hari-2 abang keluar pakai baju melayu warna putih naik basikal wili wili. Rupanya abang melencong lepak dekat padang tengok orang main bola & bermain sekali. Abang kantoi dengan cikgu sekolah agama. Cikgu telefon papa. Abang balik rumah, papa terus tanya soalan demi soalan. Tiba-2 soal menyoal terhenti sebab papa mula bersuara guna rotan. Angah guling-2 atas tikar sebab papa macam kena rasuk tak berhenti belasah angah. Kesian angah. Time ni aku duduk atas sofa merah macam tengok drama petang-2. Aku tktau nk buat apa. Nasib ada wan datang dari dapur, tahan papa, lindung angah. Pukulan terakhir abah nyaris kena mata angah. Kalau wan tak datang sebagai penyelamat macam power rangers, mesti angah lebih parah. Sebab tu mata angah ada kesan sampai sekarang. 

Itu perubahan pertama papa yg selama ni pendiam, penyayang dan ketua keluarga yg baik. Masa tu setting kt ruang tamu rumah. Masa tu jgk papa makin kerap on call dengan perempuan. Aku tk kenal siapa dia. Pernah sekali aku angkat telefon rumah yg berdering, dia cakap nama dia Kitty. Hello Kitty ke? Aku diamkan. Aku tak buka mulut kt mama pasal tu. Yg ni aku no comment sebab time tu aku belum cecah 5 tahun lagi. Mungkin itu permulaan bagi semua yg berlaku sekarang. Kalau aku lebih matang masa tu. Mungkin aku mampu bantu mama dari dihina, dimaki, dipukul, dikeji. Bodohnya aku.

---Sekarang semua dah jauuuh berubah. Papa bukan lagi papa. Mama dh ada hidup baru. Tinggal aku yg masih mencari hidup sendiri. Menilai cinta. Dalam ringkasan, aku masih bertatih untuk lari dari semua kenangan pahit.



Ni aku petik sikit dari cerita sepenuhnya. Susah nk faham jiwa-2 yg pernah derita. So aku sarankan subscribe filem Bencinta sebab jalan cerita dia digarap dari kisah masyarakat kita tapi kesudahan yg berbeza. Entah, aku rasa macam produser filem bila taip cmtu. Bye.


NiaaD's