Love Disease.
about home follow
random #4
Saturday, December 14, 2013 | Saturday, December 14, 2013 | 0 comments

"Air mata aku sapu. Rambut mengurai aku tepis. Aku dongak. Pandang daun-2 hijau luar tingkap. Malam makin larut. Mentaliti aku serabut, gelap. Tak pernah sehari pun aku tempuh tanpa satu bayangan peristiwa yg paling jahanam. Aku benci. Setiap doa aku mohon buang segala dendam. Tapi aku masih kalah dengan diri sendiri. Benci dengan kebodohan sendiri atau sisi syaitan laki laki. 

"Dik, belanja abang"
--
"kak, air extrajos-grape satu ikat tepi eh?"
--
"Dik, abang tu panggil mintak belanja"
-diam seribu bahasa.

"Dik, lain kali kalau orang tanya tu pandang la jawab- nak apa bang? Jangan kau diam je"
"Ok. Terima kasih makcik"

Darah aku makin panas kalau aku menjawab. Aku diam. Angkat barang-2, blah.

"Dahi licin tuu" -jantan terhormat.



Entah. Apa yg aku marahkan. Jantan-jantan dekat kedai makan tu atau makcik yg buatkan air aku atau segala bayangan yg bagai berhantu. Aku jadi prejudis dengan semua orang. Atau spesifikasinya, lelaki. Nak kata jadi defensif, aku tak pasti. Nak kata jaga hati untuk mata-mata yang jauh dari sisi, lucu. Sebab aku tak merasa benda yang sama. Sebab kita manusia semua berbeza. In term of "easy-going" person or "gatal". Burn.

Aku pernah jadi stereotaip benci semuanya yg berkaitan lelaki. Sebab sejarah hidup sendiri. Kalah dengan prinsip sendiri bila darah muda makin meluap dalam diri. Aku pertaruhkan hati untuk lepaskan segala siksa dalam diri. HAHAHA. Kalau aku jadi penonton cerita sendiri. Aku pasti kalahkan segala jenis syaitan yg datang gelak sekali. Kelakar. Sebab kau jatuh dalam jerat yang kau buat sendiri. Nak kata bodoh, that would too simple. Lol.

Berkali-kali aku jatuh. Jatuh dalam jerat sendiri. Untuk kebodohan yang pertama aku buat,
percayakan lelaki untuk simpan rahsia dan cerita aku.

Aku rebah. Ditindas. Dimaki. Dicerca. Kena bash dalam alam maya. Semua pandang aku stereotaip kata jahat. Perempuan tak baik. Paling aku rasa nak gelak, orang jumpa aku panggil 'gangster'. Oh. Lama-lama aku tahu sendiri kt mana silap aku. Mulut siapa macam puki. Kawan mana yg perangai anjing. And out of them, aku makin meluat dengan senior-senior. Sembang pumpang sana sini. Masa tu tahap belum puas nak selak kain orang sebab sendiri tak pakai kain. 

Aku bangun dengan segala serpih yang tinggal. Lepas berbaldi airmata, ayat-ayat mengemis, segala caci maki aku terima dengan hati terbuka, itu pun aku masih melutut sebab taknak anjing yg dah ludah aku tu blah. Aku desperate. Orang boleh kata aku macam-macam. Aku tetap macam ni. Ada sisi yg masih belum berubah. Drama puaka kt mana-2 aku jumpa. Manusia biadab yg sengaja halang aku untuk bangun. And untuk kali terakhir, aku kembali percayakan segala drama puaka manusia yg aku dah buang dari diri aku.

Kebodohan kedua.

--

Banyak, dan terlalu banyak nak bandingkan dengan manusia lain-- ada segala yang aku tak punya. Aku cemburu. Untuk melihat setiap kesempurnaan manusia lain. Kalau dulu aku boleh menilai. Kalau dulu aku jumpa siapa yg aku ada sekarang. Mungkin lain tapi mungkin juga sama ceritanya. Hidup untuk tadah caci maki orang, apa yang seronoknya? Berapa ramai manusia yang meng-untung-kan nasib aku. Aku pelik. Haha. Kalau ada yang mampu jadi aku, gantikan hati aku, teruskan sisa-sisa hidup aku yang tinggal, biar aku mati.

"Ikhlas ikhlaskan lah hati sayang"

Aku cuba. Ikhlas untuk setiap masa yang aku luang. Untuk setiap permintaan yang berulang. Untuk setiap tanda tanya yang tiada jawapan. Untuk setiap ketidak-hirauan. Untuk segala ucapan, terima kasih dan maaf. Untuk setiap lupa dan alpa. Untuk setiap usaha. Untuk setiap penghargaan. Untuk setiap penyesalan. Untuk setiap balasan. Untuk caci maki yang aku terima. Untuk setiap tuduhan tomahan. Untuk setiap penipuan bagi aku kau tetap punya kebenaran. Dan untuk yang lebih baik bagi kau. Aku cuba ikhlas untuk SEMUA."